Aturan di Dubai yang perlu Anda Tahu


Setiap negara mempunyai peraturan sendiri dan semua orang termasuk turis  wajib patuh. Ada beberapa peraturan kesopanan yang perlu diketahui ketika berkunjung ke Dubai, UAE.

Sebagai negara yang menganut sistem undang-undang Islam, Dubai mempunyai peraturan yang ketat di beberapa bahagian. Turis tidak boleh menunjukkan kegiatan romantis di depan umum. Jangankan berciuman, berpegangan tangan di hadapan umum pun bisa ditangkap.


Tahun 2010 lalu, sepasang Turis asal Inggris pernah ditahan selama sebulan karena berciuman di tempat awam. Peraturan yang berlaku di sana adalah tidak boleh mempamerkan suasana romantik di depan umum, termasuk berpegangan tangan atau berciuman.



Anda dibolehkan untuk minum minuman beralkohol jika sudah berumur 21 tahun ke atas. Namun, minum di kawasan umum atau mabuk di tempat umum dilarang.

Peraturan lain, mengumpat, meludah sembarangan, bertindak agresif dan merokok di luar kawasan yang dibenarkan adalah tindakan yang melanggar peraturan. Para lelaki lazimnya saling menjabat tangan bila bertemu, Tetapi bagi para wanita dilarang bersalaman dengan lelaki.

Bagi kaum lelaki, berhati-hati ketika melihat wanita Arab. Kerana peraturan yang ditetapkan, lelaki harus menghindari dari menatap wajah wanita lokal.

Ketika berwisata ke Dubai, turias wanita harus mengenakan pakaian yang sopan. Memakai pakaian terbuka yang terlalu pendek di tempat awam, tidak dibenarkan. Memakai pakaian renang atau berbikini di boleh ketika berada di kolam renang atau kawasan pantai. Selain di sana, memakai pakaian minima tidak dibenarkan. Turis lelaki pun wajib memakai baju jika berada di tempat umum.





Related Posts

Aturan di Dubai yang perlu Anda Tahu
4/ 5
Oleh